Dintre figurile ilustre ale romanilor implicati
in Revolutia de la 1848 se detaseaza net personalitatea celui pe care motii din
Apuseni l-au iubit si glorificat ca pe tanar zeu dacic, sacrificat pe altarul
libertatii strabune. Mult, tare mult i-a iubit si Iancu pe motii sai. Pentru ei
a luptat si a sangerat ca un leu, pentru ei s-a umilit la portile inchise ale
Vienei, pentru ei a murit trist si neimpacat de atata ura si nedreptate la
adresa celor mai vechi locuitori ai Ardealului. Astazi, mai mult decat oricand.
sacrificiul si lupta sa nu trebuie date uitatarii! El si numai el a fost si a
ramas Craisorul Muntilor!
Puiul de mot din Vidra de Sus
Conducatorul motilor s-a nascut in comuna Vidra
de Sus din Muntii Apuseni, in casa gornicului Alisandru Iancu. Copilul a vazut
lumina zilei in anul 1824, ca al doilea fiu al sotilor Alisandru si Maria. Nici
pana astazi nu se cunoste luna si ziua in care s-a nascut Craisorul, cronica
bisericii din localitatea a fost pierduta, iar registrele scolare de mai tarziu
pastreza doar anul nasterii. Familia sa era una relativ bogata, comparativ cu
restul familiilor de romani din Ardeal care se zbateau la limita subzistentei.
Alisandru Iancu nu era numai gornic in padurile nemesilor, ci indeplinea si
functia de jude. Slujbele-i aduceau unele avantaje si il scuteau de corvezile
umilitoare cu toate ca simtea, la randul sau, lanturile rusinoase ale serbiei
in care se zbateau ceilalti moti. Copilul Iancu isi petrece primii ani de viata
intr-un cadru mirific, departe de necazurile si luptele cu care va da piept mai
tarziu. Bunastarea relativa a parintilor le permite acestora sa-l hraneasca
indestulat si sa-l imbrace. Din putinele surse istorice aflam ca Avramut era un
pescar pasionat inca din anii fragezi ai copilariei.
La indemnul familiei care dorea ca primul
naascut sa se faca preot, iar al doilea invatator, Iancu urmeaza calea
cartilor. La varsta de 13 ani il gasim inscris la gimnaziul catolic din Zlatna.
Cu toate ca scoala are caracter unguresc, copiii fiind indoctrinati si de
cahehismul militant catolic, Iancu nu renunta la credinta sa ortodoxa. Copil
dotat intelectual, stapaneste in scurt timp atat limba maghiara cat si cea
latina in care va conversa mai tarziu cu imparatul austriac. In anul 1841,
Iancu urmeaza clasa umanista la liceul piarist din Cluj, unde mai termina si
doua clase de filozofie. Atunci, tanarul mot rebel are primele confruntari
ideologic-politice cu colegii unguri animati de ideea ca Ungaria trebuie sa
devina un stat unitar national exclusiv maghiar. Iancu se regaseste in scurt
timp printre fruntasii junimii romanesti transilvane. Tanarul din Apuseni se
remarca prin vointa si inclinatia inascuta pentru lupta, nedovedind aptitudini
literar-filozofice precum Papiu Ilarian sau Neagoie Popea. Satul de refuzurile
si dispretul venit din partea aristocratiei maghiare, rosteste la prima sa
cuvantare publica faimoasa sa sentinta: "Nu cu argumente filozofice si
umanitare se pot convinge tiranii, ci doar cu lancea lui Horea".
Chemarea...
"Uitati-va pe camp romanilor, suntem multi,
ca cucuruzul brazilor, suntem multi si tari, ca Dumnezeu e cu noi "
Anii agitati ai Revolutiei de la 1848 il
surprind pe Iancu in postura de fruntas al intelectualitatii romanesti din
Ardeal, alaturi de personalitati precum Timotei Cipariu si Aron Pumnul. Craiul
Muntilor de mai tarziu se evidentiaza astfel in initierea si organizarea
tuturor adunarilor de la Blaj in care romanii isi cereau drepturile milenare.
Acolo, pe Campia Libertatii, el s-a adresat in principal oamenilor de rand care
sufereau crunt de pe urma iobagiei. Pe atunci, romanii suportau cu greu
statutul in care erau obligati sa traiasca. Pe langa faptul ca aurul si lemnul
Apusenilor se scurgea spre Pesta, oamenii erau obligati sa munceasca fara bani
pe mosiile nenumarate ale grofilor si nemesilor. Motii care posedau car si vite
de jug trebuiau sa plateasca taxe foarte mari. Dreptul de a folosi moara din
sat trebuia platit cu bani grei catre aceiasi grofi straini. Romanii nu aveau
voie sa pescuiasca, nici sa vaneze. Carciumile si dreptul de a vinde bauturi
alcoolice apartineau tot domeniilor nemesesti care le exploatau cu profit. Daca
vreun mot dorea sa creasca porci sau sa se ocupe de stuparit, trebuia sa
plateasca anual o taxa peste puterile sale. Din postura de lider regional,
Iancu intra in conflict cu tabara opusa ideologic condusa de Simion Barnutiu,
adversarul sau politic. In scurt timp, Iancu il acuza pe Barnutiu si pe cei din
grupul sau ca nu sunt altceva decat unionisti cu numele, carora le repugna
lupta. Autoritatile maghiare afla de renasterea spiritual-politica a romanilor
si actiuneaza pripit si cu mare cruzime. La Mihalt sunt ucisi multi romani. La
Turda, soldatii secui batjocoreau populatia autohtona, taind parul fetelor si
zdrobindu-i in batai pe taranii romani. Groful Nemegyei il ameninta deschis pe
Iancu, promitandu-i ca, in cazul in care motii nu se vor intoarce la taiatul
padurilor, va trimite soldatii secui deja vestiti pentru salbaticia lor. Avand
inca in memorie martiriul motilor Horea, Closca si Crisan, Iancu-i raspunde ca
motii vor deveni mai salbatici decat orice secui... Aproape 1.200 de ani de ura
si resentimente reciproce nu mai pot fi staviliti. Burghezia maghiara se
autoconstituie in garda nationala. Popa Simion Balint din Rosia Montana cere ungurilor
sa renunte la acest gest provocator. Formatiunile paramilitare menite sa
terorizeze miscarile romanesti erau insa incurajate atat de guvernul din
Budapesta cat si de nobilimea maghiara locala. Loc de pace nu mai era. Aveau sa
vorbeasca armele. Inca o data romanii din Ardeal se vad nevoiti sa lupte
impotriva aceleiasi natii straine care profita de impactul international al
Revolutiei de la 1848, atat pentru a se rupe din Imperiul Austro-Ungar, cat mai
ales de a scapa de populatia majoritara autohtona.
Apostolul motilor
"Deie-si parerea Europa, judece popoarele
civilizate, noi ne luptam pentru libertatea noastra asuprita de a veacurilor
nedreptate"
Dupa o serie de victorii mici, Kossuth Lajos,
conducatorul Revolutiei de la 1848 din Ungaria, reuseste sa proclame pe moment
independenta natiunii maghiare fata de Imparatul de la Viena. In prima
instanta, in cautare urgenta de aliati in fata trupelor imperiale austriece,
Kossuth Lajos incearca o apropiere de Iancu si romanii pe care incearca sa-i
atraga de partea sa. La inceput, romanii par interesati de idealurile
revolutionare dar, in momentul in care Iancu afla ca liderii maghiari nu vor sa
recunoasca natiunea romane, tiraniile si atrocitatile aristocratilor maghiari
din Ardeal, plus neacordarea de drepturi si libertati egale romanilor, ruptura
este definitva. Iancu ia decizia dureroasa de a-si inarma poporul si de a se
lupta pana la unul cu garzile lui Kossuth. Conjunctura politica creata l-a
fortat pe Iancu sa se alieze cu Viena, asigurandu-l pe imparat de sprijinul sau
in fata rebeliunii maghiarilor, in schimbul recunoasterii unor drepturi
fundamentale pentru natiunea romana. Liderii maghiari ataca primii. La ordinul
guvernului din Pesta, comisarul Vay executa la Targu Mures pe tanarul tribun
Vasile Pop din Nasna, iar in Cluj pe tribunii Batraneanu si Simonici.
Infuriate, masele de romani cauta razbunarea. Alba Iulia cade, iar garda
maghiara este dezarmata violent, circa 600 de soldati unguri fiind linsati de
multimea de romani furiosi. Avram Iancu intervine personal pentru a calma
situatia si a organiza rezistenta motilor in fortareata naturala de piatra a
Apusenilor.
La data de 19 octombrie 1848, Craisorul isi
mobilizeaza oamenii in trei tabere principale: la Bistra, sub conducerea
tribunului Alexandru Bistran, la Campeni sub tribunul Nicolae Corches si la
Bucium, sub vicetribunul Dionisie Popoviciu. Pe data de 25 octombrie a
aceluiasi an, o forta de atac maghiara, compusa din husari si secui si condusa
de contele Bethlen, baronul Banfy si capitanul Baumgarten, porneste spre Cricau
pentru a distruge legiunea viceprefectului Balas. Datorita tacticii de lupta
desavarsite aplicata de Iancu, corpul expeditionar dusman este zdrobit. Romanii
aproape nu mai pot fi opriti, oriunde intampinau rezistenta, se infuriau si se
dedau la razbunari. In comunele Sard, Ighiu si Bucerdea, macelul se dezlantuie,
foarte putini nemesi scapand cu viata din fata maselor populare furioase care
plateau razbunarea unei tiranii seculare. In plus, motii nu au uitat macelul de
la Mihalt. La sfarsitul lui martie 1849, motii lui Iancu erau insa inconjurati
din toate partile de fortele armate ale guvernului maghiar. Biruitori momentan,
ungurii nu au invatat insa nimic din lectia razboilului. In loc sa se impace cu
natiunea romana, Kossuth trece la amenintari, optand pentru o campanie de
lichidare a oricarui element romanesc.
La sugestia proaspatului consilier Edmont Beoty,
el instituie crudele "tribunale de sange"precum si "echipe de
vanatoare", adevarate politii politice insarcinate cu represiunea si
pedepsirea revolutionarilor romani. Zeci, sute, mii de romani vor fi ucisi de
aceste echipe ale mortii. Nu exista petec din Ardeal care sa nu inregistreze
victime valahe. Familii intregi au fost exterminate. Echipele lui Iosif Teney
din Targu Mures si Ludovic Szabo din Turda se lauda ca au executat fara
judecata sute de romani... Presa maghiara de la Pesta noteaza cu mandrie despre
vanatorile de romani din comunele Bichis, Cecalaca, Ozd, Geogiu, Sacaramb,
Balsa, Ocna Sibiului, Secas. Adapostit in munti, Avram Iancu intocmeste o
replica pe masura. Constienti de faptul ca daca romanii din Apuseni nu vor fi
lichidati, razbunarea acestora nu va intarzia, garzile maghiare se decid sa
atace frontal Apusenii. Decizie foarte prost inspirata, deoarece, motii erau
cunoscatori excelenti ai terenului, iar ura lor impotriva cruzimilor nemesilor
nu mai putea fi stinsa de nimic.
Leul din cetatea cu brazi
"Nu stiu alta modalitate decat sa se
extermine cu desavarsire romanii si sa se arda toate satele romanesti de la
munte" - Colonelul Cztetz - roman maghiarizat
Intre muntii Huedin si Gilau, cetele de gardisti
maghiari au parte de prima confruntare cu motii. La Marisel, lupta capata
proportii mitice. Ungurii sunt prinsi in capcana de femeile motilor conduse de
legendara Pelaghia Rosu, mama capitanului Indreiu Rosu. Imbracate in alb si
inarmate cu topoare si furci, motoganele infuriate, asemenea unor amazoane
legendare, ataca trupele maghiare de pe versanti. Confuzi, nemesi dau sa se
retraga, dar sunt atacati de barbatii moti care le taie retragerea din trei
puncte separate. Ungurii fug pe loc dupa ce comandantul Geley este grav ranit.
La Huedin are loc o ciocnire asemanatoare. La Varful Batranii, motii ataca o
alte trupa ungureasca, lupta dureaza nu mai putin de 6 ore, romanii reusind sa
infranga invazia. Prefectul favorit al lui Iancu, legendarul preot Simion
Balint este delegat de Craisor sa apere Valea Ariesului, punct strategic de
maxima importanta pentru accesul in Apuseni. La Iara se da una dintre cele mai
eroice batalii din istoria Ardealului. Cetele romane conduse de Clemente
Aiudeanu, Dionisie Telechi si Ion Galgoti lovesc avangarda gardista. Atacul
lancierilor moti este decisiv. Honvezii si husarii fug lasand in urma 121 morti
si 15 raniti. Atacurile ulterioare ale gardistilor sunt respinse in totalitate
de popa Balint si oamenii sai alaturi de tribunul Balaceanu venit din Muntenia.
Ungurii se razbuna pe populatia civila
romaneasca, incendiind sate si biserici si ucigand pana si copiii sau batranii
care nu avusesera timp sa fuga. Pentru a da o ultima lovitura rezistentei
organizate de Iancu, Kossuth Lajos il insarcineaza pe maiorul Hatvani cu
comanda celei mai mari parti a armatei maghiare. Dupa cateva mici victorii in
care soldatii sai incendiaza satele de romani, Hatvani sufera o infrangere
dureroasa la Abrud. Incet-incet, armata sa este magistral incercuita de Iancu,
orice incercare de retragere fiind aspru pedepsita de motii cei cranceni. Un
numar de 5.000 de honvezi aveau sa isi lase oasele in Tara de Piatra. Hatvani
fuge cu groaza mortii, trezindu-se cu oastea distrusa. "Sa fuga fiecare
cum poate" a fost ultimul sau ordin catre armata sa. Printr-o minune a
reusit sa scape cu viata, ajungand la Brad insotit doar de o mana de soldati si
cativa ofiteri. Dar cosmarul gardistilor nu s-a sfarsit aici. Tribunul Ioan
Gombos si preotul Simion Groza a urmarit ramasitele armatei dusmane pana
dincolo de Muntii Zarandului.
Pentru a scapa de raspundere, maiorul Hatvani
arunca vina pe umerii celor 57 de supravietuitori sasi din legiunea germana cu
care era in alianta. Nu-l mai crede nici macar Kossuth. In urma asasinarii
bunului sau prieten, capitanul Buteanu, Iancu isi da seama ca razboiul avea sa
mai dureze. O noua batalie avea sa aiba loc la Abrud, unde armata contelui
Kemeny sufera o infangere categorica. Atat de categorica incat la masa de seara
Kemeny a exclamat furios "Dracu' sa se mai bata cu popii". Adevarul
este ca cei mai duri conducatori din ramata lui Iancu erau intr-adevar preoti:
Balint, Moldovan, Vladutiu, Groza, Gombos si Fodoreanu. La Fantanele, Avram
Iancu reputeaza probabil cea mai importanta victorie din cadrul razboiului
purtat in Apuseni.
Omul cu fluierul
"Draga Iancule, libertatea nationala nu
poate veni de la curtile imparatesti si din mila imparatilor, ci numai dintr-o
unire stransa dintre toti romanii si dintr-o ridicare a tuturor impreuna si in
solidaritate cu popoarele impilate" - Nicolae Balcescu
Nesteptatele victorii ale motilor aprind flacara
sperantei peste munti, in Valahia, acolo unde Nicolae Balcescu spera la
eliberarea tarii cu ajutorul fortelor conduse de Avram Iancu. Ideea moare in
fasa, deoarece Kossuth dorea sa vada stramutate in Muntenia legiunile lui
Iancu, Ardealul devenind astfel o tinta usor de cucerit. Kossuth exploateaza trairile
nationaliste si unioniste ale Craiului Muntilor, propunandu-i prin Balcescu
gradul de general in armata maghiara regulata. Iancu simte manipularea si nu
primeste. Balcescu si Iancu se intalnesc la Brad, unde capetenia motilor
explica prietenului sau valah istoria adevarata a raporturilor dintre cele doua
popoare, alaturi de refuzul sistematic al guvernului condus de Kossuth de a
acorda drepturi egale pentru romanii din Ardeal. Spre a doua jumatate a lunii
iulue 1849, revolutia maghiara este definitiv infranta atat in campia
Pannoniei, cat si in Transilvania. Armatele tarului Rusiei chemate in ajutor de
imparatul austriac Franz Joseph au zdrobit grosul armatei maghiare la
Sighisoara. Slabite de luptele cu motii, coplesite de armatele austriece si rusesti
peste care se adauga tradarea unor generali maghiari, trupele revolutionare
capituleaza la Siriu pe data de 13 august 1849.
Dupa dovada de credinta aratata regimului
habsburgic, Iancu spera ca imparatul sa recunoasca si sa intareasca stapanirea
Ardealului de catre romani. In aceasta directie, intreprinde numeroase
calatorii spre Viena, atat singur cat si insotit de tribunii sai credinciosi.
Tanarul imparat este un diplomat perfect, acordand o bunavointa aparenta
capetenilor romane. In realitate, austriecii urmareau refacerea auroritatii
monarhice absolutiste, nerespectand nici macar depozitiile din Constitutia
decretata de ei insisi. Perfida atitudine a imperialilor zguduie intreaga
fiinta a lui Avram Iancu. Armata imperiala se teme de forta romanilor coalizati
pentru prima oara in jurul unui lider autohton cu o forta carismatica atat de
mare. In consecinta, le ordona predarea armelor. Romanii nu au incredere,
secolele in care pentru ei cuvantul strain se tranformase in dusman isi spun
cuvantul. Precipitati, austriecii il aresteaza pe Craisor la Halmagiu, dar
poporul afla si ameninta garda cu linsarea, ofiterul care era la comanda fiind
nevoit sa-l elibereze, declarand ca totul era o greseala...
Iancu ia din nou drumul Vienei doar pentru a se
convinge inca o data de soarta cea trista. Nici autonomia, nici integrarea
intr- o singura tara a teritoriilor locuite de romani nu se incadreaza in
conceptia rigida a habsburgilor imperiali. Austriecii raman surzi si la
rugamintile de a le da castig de cauza motilor in privinta "Cauzei
padurilor" sau a infintarii unei academii de drept pentru romanii
ardeleni. Necazurile si umilintele se dovedesc atat de grele incat psihicul
eroului cedeaza. Boala i se agraveaza spre pragul anului 1870. Halucinatiile si
viziunile chinuitoare, alaturi de boli si avitaminoze, pun stapanire pe
organismul sau slabit. Iancu este bolnav de inima rea. Incet-incet pierde
contactul cu realitatea, gasind linistire doar in plimbari dese prin paduri si
nesfarsite cantari la fluier.
Pe data de 10 septembrie 1872 s-a culcat pe o
rogojina in casa prietenului sau Ion Stupina. Dimineata era mort in urma unei
hemoragii puternice. Nu avea asupra lui decat fluierul sau de cires, jalba
catre imparat si o naframa rupta. La inmormantare au plans Apusenii. Toti motii
au tinut sa fie prezenti pentru a-si saluta viteazul comandant. Prohodul a fost
incheiat de 36 de preoti in frunte cu prietenii sai apropiati Mihalteanu si
popa Balint. Alaiul mortuar a strabatut Tara de Piatra pana la biserica Tebei,
unde Iancu a fost inhumat sub gorunul lui Horea, celalat mare erou al motilor.
Preluat de pe descopera.ro
Scris de: Razvan OCHIANA
razwan_vs@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentează şi dă mai departe!