Cercetarea
de faţă surprinde un fragment din istoria României interbelice, un segment prin
care incercam să aducem la „suprafaţă” cauzele şi premisele care au condus la
agitaţiile şi mişcările studenţeşti din anii 1922-1923, evenimente care au
influenţat categoric apariţia Ligii Apărării Naţionale Creştine, o primă
formulă politică a dreptei radicale româneşti.
Am
considerat necesară descrierea şi „analiza” noului cadru social-politic şi
economic, impus societăţii româneşti după Marea Unire de la 1918, prin
aplicarea celor două reforme, agrară şi electorală, care au dus – printre
altele – la schimbarea mentalului colectiv al românilor.
Demersul nostru a
insistat pe scoaterea în evidenţă a cadrului general în care au luat naştere şi
s-au dezvoltat mişcările studenţeşti şi
liderii acestora, în special Corneliu Zelea Codreanu.
Accesul masiv al
tineretului de la sate în universităţi a deteminat creşterea considerabilă a
numărului de studenţi, organizarea în asociaţii studenţeşti şi mai apoi instituţionalizarea lor politică în cadrul formaţiunilor de
dreapta în LANC şi mai apoi în structurile Mişcării Legionare.
Bulevardul Academiei |
Studiind
cauzele şi încercând să descriem societatea românească, în special cea ieşeană
interbelică, relaţiile sociale, politice, economice, religioase, mentalităţile,
am încercat să răspundem la întrebarea: De ce la Iaşi? De ce tocmai în mediul
universitar? Fără să insistăm pe acest subiect considerăm necesar să menţionăm
că istoriografia Mişcării Legionare i-a numit pe intelectualii naţionalişti din
Moldova antebelică Eminescu, Haşdeu, Xenopol, Alecsandri „precursori ai
legionarismului”. Aceştia au devenit suport doctrinar şi legitimitate istorică.
Oraşul Iaşi era la începutul perioadei interbelice unul în care componenta
evreiască ajungea la aproape 50%. Mulţi evrei şi-au trimis copii la şcoli, ceea
ce a dus la generarea conflictelor antisemite. Tot la Iaşi, încercările de
„instaurare” a comunismului erau mult mai evidente, acestea fiind cauzate de
apropierea geografică faţă de Rusia sovietică, dar şi de afluxul de studenţi
veniţi din Basarabia. Situaţia de aici devenise tensionată. Grevele,
agitaţiile, mişcările muncitoreşti care începuseră să ia amploare, implicarea
unor studenţi în comitetele de organizare socialiste, influenţa pe care o aveau
unii studenţi veniţi de peste Nistru în cercurile de grevişti, dar şi în
Universitate printre studenţi, face ca, începând cu 1919, cu primul an
universitar de după război, studenţii crescuţi într-un spirit tradiţional să
acţioneze împotriva acestora, de cele mai multe ori într-un mod violent.
Reluându-şi
rolul de studenţi, tinerii întorşi de pe front nu mai regăsesc aceiaşi colegi,
găsesc o lume schimbată, o societate care punea accent pe diversitate, fapt
demonstrat de numărul mare de studenţi străini sau de altă etnie care s-au
înscris la universităţi. La unele facultăţi numărul de străini depăşea numărul
de români. Acest lucru a fost unul din factorii care au generat agitaţiile
studenţeşti din România începute în 1922 la Cluj. Pe lângă acestea, starea în
care se aflau universităţile din ţară şi mai ales cea din Iaşi (a cărei clădire
a fost ocupată de către Ministerul de Război), lipsa resurselor materiale, săli
de curs, laboratoare, biblioteci constituie o cauză, dar şi pretextul
declanşării mişcărilor din 1922-1923.
Implicarea
profesorilor în viaţa socială şi politică devine un alt factor important ce a dus la radicalizarea
studenţimii. Aceştia, situaţi în două „tabere”, au influenţat în mod direct sau
indirect studenţii înscrişi la universitatea ieşeană. Un rol important în
instigarea agitaţiilor studenţeşti l-au avut profesori ieşeni ca A. C. Cuza,
Corneliu Şumuleanu, Nicolae Paulescu, care au captat atenţia principalilor
lideri ai acestor mişcări. Aceştia au încurajat elementul românesc şi acţiunile
studenţilor cu vederi naţionaliste şi antisemite în toate mediile, mai ales în
Universitate, atât prin scrierile lor, cât şi prin prelegerile pe care le-au
ţinut.
Prezentarea
mişcării comuniste şi a studenţior care au activat în cadrul acesteia la începutul
anilor 20, a constituit un element esenţial pentru a înţelege radicalizarea
studenţimii. Implicarea
unor studenţi în manifestaţiile muncitoreşti, influenţa pe care au exercitat-o
asupra acestora, direct (prin participarea la manifestaţii, la şedinţele
celulelor comuniste) şi indirect (prin publicare unor articole în presă spre
exemplu „Iaşul Socialist”, „Mişcarea”), au făcut posibilă apariţia unor
organizaţii studenţeşti cu caracter naţionalist-creştin, cu care aceştia au
intrat în conflict, dând naştere la primele mişcări studenţeşti din Iaşi. Prin
prezentarea lui Timotei Marin am încercat să scoatem în evidenţă prototipul
studentului basarabean cu vederi comuniste şi maniera prin care era implicat în
activităţile partidului.
Prof. A.C. Cuza, lovit de jidani |
Ca
reacţie a manifestărilor socialiste au luat fiinţă mai multe asociaţii
studenţeşti cu caracter naţionalist printre care: Cercul Studenţesc „Ştefan
Vodă” alcătuit din studenţii naţionalişti, a cărui conducător era Corneliu
Zelea Codreanu, student la Facultatea de Drept sau asociaţia „Solidaritatea”.
Aceştia erau îndrumaţi de către decanul Facultăţii de Drept, Alexandru C. Cuza
şi de către Corneliu Şumuleanu, profesor la Facultatea de Medicină şi Farmacie.
Cercurile studenţeşti cu vederi naţionaliste erau formate în mare parte din
studenţii veniţi din mediul rural, fii de învăţători, preoti, ţărani, care
aveau o educaţie creştină. Tineri fiind, aceştia şi-au însuşit destul de repede
ideile naţionaliste promovate de către unii profesori ai universităţii.
Spiritul antisocialist şi mai ales antievreisc pe care şi l-au însuşit, se
datorează, în mare masură, numărului de studenţi proveniţi din Basarabia, în
marea majoritate evrei şi care ocupau cele mai multe dintre locurile de la
facultăţi. Atât problema locurilor la facultate, cât şi a celor din cămine era
una delicată pentru studenţii din Vechiul Regat. Acestui context i s-a adaugat şi mişcările de
stânga, alături de maniera prin care se făcea propagandă socialistă, instigând
marea majoritate a muncitorilor la grevă. Primele incidente dintre tineri au
loc în Iaşi, între studenţii cu vederi comuniste, în cea mai mare parte veniţi
din Basarabia, şi studenţii cu vederi naţionaliste.
Prezentarea dosarului de exmatricularea a lui Corneliu Zelea
Codreanu a devenit unul dintre principalele segmente /direcţii din cercetarea
de faţă. Analizată din mai multe puncte de vedere, am observat, dacă se poate
spune aşa, că acest „scandal” a fost doar un pretext al lui A. C. Cuza de a
atrage atenţia Ministerului Instrucţiunii Publice de la disensiunea dintre
acesta, decan al Facultăţii de Drept, şi conducerea Universităţii (situaţie
tensionată datorită diplomelor false emise de către Facultatea de Drept).
În
cazul mişcărilor studenţeşti, punctul culminant este atins în decembrie 1922,
când studenţii din întreaga ţară cer aplicarea numerus clausus. Aceste manifestări ale studenţimii române din
decembrie 1922 continuă pe tot parcursul anului 1923, jucând un rol important
în formarea Ligii Apărării Naţional Creştine a lui A. C. Cuza. În urma
prezentării evenimentelor începute la Cluj, am reuşit să reconstituim
cronologic, cu ajutorul presei şi a documentelor de arhivă drumul parcurs de
către studenţi în încercarea lor de a impune numerus clausus. În acest fel, am înţeles mai bine rolul
agitaţiilor studenţeşti în formarea LANC.
După
manifestaţiile de la Cluj, o parte dintre studenţii care au luat parte la
organizarea manifestaţiilor din decembrie (de exemplu I. Moţa preşedintele
Cercului Studenţesc „Petru Maior”, Corneliu Georgescu, Ion Banea etc.) se transferă
la Universitatea Ieşeană, pentru ca la 4 martie 1923 aceştia să ia parte la
constituirea LANC.
Acţiunile
întreprinse de studenţii din toate centrele universitare din România, grupaţi
în Asociaţii/Societăţi Studenţeşti (nu trebuie omis faptul că în cele două
centre universitare, Iaşi şi Cluj, o parte dintre organizaţiile studenţeşti
s-au organizat în asociaţii naţionaliste, creştine, precum „Asociaţia
Studenţilor Crestini” respectiv „Acţiunea Naţional-Creştină”), au dus la
accelerarea formării LANC. Din acestea reiese că studenţii au jucat un rol
important, dacă nu unul chiar esenţial în constituirea LANC alături de
profesorii A. C. Cuza, C. Şumuleanu.
Aşadar,
la 4 martie 1923 a avut loc Marea Adunare Naţională la care au participat
persoane din toate regiunile ţării. După slujba ţinută la Biserica Mitropoliei,
aceştia s-au adunat la Universitate, unde a fost semnat actul de constituire a
Ligii. Atât participarea într-un număr însemnat a studenţilor la această
adunare, cât şi locul ales pentru semnarea actului de constituire redă
importanţa pe care o are mediul universitar în această mişcare.
Noua
organizaţie era rezultatul mişcărilor naţionaliste de după război. Ea guverna
în jurul unui nucleu de studenţi naţionalişti sub conducerea lui Corneliu Zelea
Codreanu, care se remarcase în mişcările studenţeşti încă din 1920, fiind la
rândul său studentul lui A. C. Cuza. Această ligă va avea o activitate intensă
care nu mai ţine doar de mediul universitar, ci se implică din ce în ce mai
mult în politică. Acest fapt iese în evidenţă chiar din declaraţiile lui A. C.
Cuza, dar şi din faptul că începând cu vara din 1923, după Congresul
Studenţilor Creştini din august, studenţii şi membrii Ligii s-au implicat tot
mai mult în acţiuni îndreptate împotriva oamenilor politici. Aceasta poate fi
considerată până la înfiinţarea Legiunii „Arhanghelul Mihail” din 1927 prima
formă a dreptei româneşti.
În
concluzie, perioada 1919-1923 a fost, din punctul de vedere al cercetării
noastre, una a luptei studenţeşti împotriva comunismului, a luptei studenţilor
naţionalişti împotriva colegilor evrei. A fost caracterizată prin numeroase
conflicte studenţeşti constituind mediul propice pentru dezvoltarea unui curent
radical. În acest cadru s-a ridicat şi „Generaţia de la 1922” din mijlocul ccăreia s-au ales
fondatorii Mişcării Legionare.
Scris de: Mihaela GHEORGHIU
mihaelagheorghiu55@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentează şi dă mai departe!