Principiile deontologiei
jurnalismul au rămas, se pare, la stadiu de teorie. Astăzi, jurnalismul suferă
mai mult decît oricînd. Încălcarea deontologiei şi a setului de norme care ar
trebui să guverneze activitatea jurnalistică a dus la tabloidizarea tot mai
puternică a media. Adesea, se face o gravă confuzie între interesul publicului
şi interesul public, fapt care a scăzut din calitatea şi prestigiul demersului
jurnalistic.
Programele cu conţinut
jurnalistic, atît cele radio, dar mai ales cele tv se întrec în a ignora şi
încalca regulile etice care se impun în transmiterea informaţiei către public.
Se porneşte de la ideea că presa este a patra putere în statul democratic, iar
jurnalistul, persoană-cheie în societate, avînd o serie de drepturi şi
îndatoriri. Omul de media ar trebui să îţi conştientizeze poziţia dintre
informaţie şi public şi, respectînd regulile specifice breslei din care face
parte, să tindă spre un grad cît mai mare de imparţialitate. Se observă cum, de
pildă, în cazul unor neînţelegeri între cetăţeni şi o anumită instituţie,
ziaristul este tentat să ia partea cetăţenilor, acuzând administraţia de
rea-voinţă, fapt care, în cazul unei informări prealabile superficiale, poate
fi socotit drept un act neprofesionist.
Cît priveşte
strîngerea tuturor informaţiilor, aceasta reprezintă un mijloc, şi nu o
virtute. În calitate de cîine de pază al societăţii, presa nu îşi poate permite
să abuzeze de puterea pe care o deţine şi să inducă publicul în eroare în mod
deliberat.
De altfel,
normele care reglementează comunicarea de tip mass-media pot fi împărţite în
norme juridice, precum reglementările de drept constituţional (libertatea
presei), de drept civil şi comercial (organizarea publicaţiilor, radiourilor
ori a posturilor de televiziune), de drept penal (insulta, calomnia), sau de
dreptul muncii(salarizare) şi norme stabilite de asociaţiile breslei, din care
mai importante sunt “Declaraţia îndatoririlor şi drepturilor ziariştilor”,
“Codul etic al societăţii Sigma Delta Chi” şi “Codul deontologic al ziariştilor
români”, fiecare cu aplicabilitate în diverse state ale lumii. Trimiteri la toate
acestea pot fi găsite în lucrări precum „Teorie şi Metodă în Ştiinţele
Culturii”(Max Weber), „Libertate şi comunicare în lumea presei”(Lucian-Vasile
Szabo) şi „Mass-media, astăzi”(Dorin Popa) sau altele.
Idelile întemeietoare ale activităţii media sunt date de:
Ø
Accesul liber la informaţie;
Ø
Libertatea de exprimare şi de conştiinţă;
Ø
Buna-credinţă;
Ø
Egalitatea de tratament;
Ø
Răspunderea;
Ø
Protejarea surselor;
Ø
Respectul vieţii private;
Ø
Independenţa profesională.
Regulile de respectat în media sunt următoarele:
·
Documentarea detaliată;
·
Verificarea din mai multe surse;
·
Consultarea părţii adverse;
·
Informarea corectă;
·
Dreptul la replică;
·
Inteligibilitatea;
·
Argumentarea;
·
Identificarea (citarea, numirea surselor).
Printre actanţii care comportă derapaje de la aceste norme, dintre cei
mai evidenţi sunt posturile de ştiri (Antena3, RealitateaTv, B1Tv şi, mai nou,
RomâniaTV). Acest fapt se datorează, în special, orientării politice pe care o
au conducătorii posturilor (predomină opiniile împotriva puterii), dar şi
goanei după rating. În aceste cazuri de la principiile etice sunt conştiente,
repetitive, adesea cu caracter frecvent şi chiar partizan. Cele mai încălcate
reguli de moderatorii tv sunt, în general, consultarea părţii adverse,
argumentarea ideilor prezentate, şi, cel mai periculos, informarea corectă a
publicului.
Aşadar, valori ce ar trebui să constituie piatra de temelie a
jurnalismului au ajuns să nu fie cunoscute de cei care exercită această
meserie. Acum, adversarii puterii politice sunt cei care recurg la ocolirea
acestor norme, în dorinţa de a convinge publicul de anumite idei sau de a
dezinforma cu bună-ştiinţă. Metodele la care moderatori precum Dana Grecu,
Mihai Gâdea, Răzvan Dumitrescu şi alţii recurg sunt neacordarea dreptului la
replică, intruziunea în viaţa privată, scoaterea frazelor din context şi
echidistanţa. Acestea se văd cel mai bine în discursul moderatorilor, în
apartenenţa sau simpatia politică a invitaţilor, în modul în care are loc
dialogul cu partea adversă şi mai ales în şirul de acuze care sunt aduse,
adesea, într-un mod mai mult decît ne-elegant, agresiv, vulgar, uneori chiar
nefondat.
Scris de: Cosmin ANDREI
andreicosmin1990@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentează şi dă mai departe!